tirsdag 20. april 2010

Pus har fått kattunge:-)

Mandag i forrige uke var jeg til dyrlegen og fikk tatt ultralyd av pus fordi jeg hadde mistanke om at ho var gravid. Og den mistanken stemte. Så noe som sprellet inni magen til pus, og et lite hjerte som slo. Vi så bare en, men dyrlegen sa at det kunne muligens komme opp til tre, ikke mer. Helt supert tenkte jeg, siden det slettes ikke var planlagt, og at ho hadde fått p pille fra 18 februar og fram til og med 2 uker før UL. Dette pga at jeg hadde en mistanke, og ikke vil gi ho flere sånn i tilfelle.
Dagen etter UL, så fikk ho melk i puppene, og jeg tenkte nå er det like før. Tja, kunne vel ikke tatt mer feil siden det først skjedde noe i dag, en uke etterpå.
Men siden jeg var så innstilt på at det skulle skje snrt, så har jo ikke pus fått lov til å ut, hadde jo vært så dumt hvis ho fødte på utsiden en eller annen vei. Pus derimot har ikke vært helt fornøyd med å bare være inne...
Jeg har sittet oppe i sene nattetimer i håp om at akkurat den natta så skulle det komme noen kattunger, men nei..
Så i går kveld tenkte jeg at jeg skal jammen bare legge meg til rett tid til en forandring. Og det var jo greit, hadde jo ikke skjedd noe allikevel.
Men så fant jeg ut at jeg ikke hadde helt lyst til å stå opp etter at mann og barn var dratt avgårde, så jeg krøyp under dyna igjen, mmmm deilig. Og da kom pus snikende. Og var sååååå kosete, skulle ligge helt oppi ansiktet. Og ho malte for harde livet. Men etterhvert så begynte ho bli urolig, mjauet og det rykket i kroppen. Og plutselig kjente jeg at jeg blei blaut på handa. Vannet hadde gått. Heldigvis lite vann, så det gikk greit med senga. Men da tenkte jeg at det var nok på tide å komme seg opp og få plassert ho på den plassen jeg hadde tiltenkt at ho skulle føde. Men der ville ikke ho være såfremt ikke jeg satt med hodet inni buret og koste med ho, så da blei jeg jo sittende der da...
Rundt halv ett, ble ho veldig urolig og mjauet intenst. Og 10 minutt etterpå var kattungen på vei ut, og ho fikk litt panikk tror jeg, eller så var det nok rimelig vondt. Ihvertfall, så kom ho ut av buret, hylende, med halve kattungen på utsiden, og var grisesinna på meg, men roet seg fort heldigvis. La seg ned i fanget mitt ett lite øyeblikk. Så jeg fikk følelsen av en våt kattunge på låret! vel, løftet ho forsiktig inn i buret igjen, og da kom resten av ungen ut. Og derfra var det massiv vasking av både kattungen og seg selv! Kattungen så helt sort ut når den kom ut, men nå lurer jeg litt på om den har et snev av brindling. Vi får se.
Nå er det gått over 6 timer siden den kom til verden, og det er ikke noe tegn på at det kommer flere. Egentlig bra, men jeg hadde vel kanskje håpt på en til. Jaja, det blir en liten bortskjemt mammadalt dette da. Mistenker at det er en gutt sånn utifra det lille jeg har fått studert den.
Vi skal nok få kost oss masse med den i mange uker fremover. Jentungen har kommet med navneforslag allerede, og de er : Tom, Kristian og Smitt og Smule, veeeeel vi får nå se litt på det.



Et litt bebreidende blikk...



Får den ikke mer nyfødt enn dette!






Kosestund


Og noen videosnutter fra fødselen!



Før fødsel



Før fødsel, men like før


Så godt som selve fødselen!

2 kommentarer:

Truls sa...

Den andre videoen var så kort at den var jo ikke gøy en gang.
:o)


Det gikk jo hardt for seg. Den kom jo feil vei, eller opp ned eller hva du vil.

Det var uansett spennende å se på.

Anette, Phoebee og Susie sa...

Koselig med pusunge :) Spennende å se hvilken farge den ender opp med da ;) Sees imårra!