fredag 13. juni 2008

Litt nytt herfra

Har ikke skjedd allverdens den siste uka egentlig. På lørdagen var jeg en tut ut på Hove og så deler av et valpeshow. Og der var det noen whippet venner til Zumo og. Det var spesielt ei som han falt pladask for. Tror den dama begynner å nærme seg løpetid, for han pleier slettes ikke å være SÅ intens.
Ellers så blir jeg litt satt ut av folk som ikke har peiling på den rasen de har kjøpt seg. Var en valp der som er av en rase som ikke er FCI godkjent. Og det er forsåvidt greit nok at de får komme på uoffisielle valpeshow, men når eier ikke en gang fått med seg at dette er en ikke fci godkjent rase, og går i troen på at h*n kan stille den på vanlige utstillinger når den blir 9 mnd. Så når jeg forteller at det ikke går an for h*n å stille denne hunden på offisielle utstillinger, så ble h*n forbauset. Forklarte grunnen, ikke fci godkjent rase, og da kommer det kjekt fra eier : Den blir sikkert godkjent snart! Akkurat det tviler jeg heller veldig sterkt på, er en del andre raser som står foran den i den køen ja.
Og jeg syns eier hadde generelt veldig dårlig kunnskap om den valpen han hadde anskaffet seg, mulig det ligger litt dårlig an med info fra oppdretters side og. Men hadde jeg skulle brukt så mye penger på en valp, så hadde jeg da for søren meg lest litt (ehh, mye-!) om den først. Stygt sagt så virket det som et impulskjøp - oi den var søt - okei vi tar den....
Jaja nok om det.
Ellers så har Zumo og jeg truffet E og Zebra to ganger på jordene denne uka. Først på tirsdagen, da var på det innerste jorde med masse høyt gress. Vi kunne knapt nok se hundene. Plutselig så ser E og jeg på hverandre i det Zumo løper forbi, og kommer fram til den samme konklusjon : zumo har mistet Tussi-halsbåndet sitt!! Arg, så kjedelig. Vi prøvde å lete, med i det høye gresset så gav vi opp til slutt. Får håpe noen finner etterhvert og ringer meg, for nr mitt står på halsbåndet.
Og så har vi truffet de i dag. Første turen i den nye bilen min. Så vi var først en tur på elkjøp. Vi luftet hundene litt før vi gikk inn, og tror du ikke Zumo pisser på stolpen rett ved inngangen!! jaja minn feil - skjønner det. Etterpå handlet E det ho skulle og, så satte vi kursen for jordene. Zumo fant det for godt å brife med sin uovertruffne fart, men Zebra har nå stor sett skjønt at det er ikke vits i å prøve å løpe etter han når kan slår over i turbo fart. Ellers så må jeg si at de leker veldig godt sammen. Zumo kan brumme litt av og til, for å barske seg, men tror Zebra har skjønt at det ikke er noe skummelt ved den brumming, det er bare en del av hans måte å leke på.
Ellers så hadde jeg en litt artig episode for en liten uke siden. Jeg og Zumo var ute på kveldturen vår rundt i feltet her. Ved det ene huset så tittet det fram en særdeles bjeffete dvergschnauzer. Ja ja tenkte jeg og bare ruslet videre. Plutselig kommer den etter oss, hadde slitt seg fra tauet han var bundet i. Hunden som er en hanne er bare snill, selv om det mye lyd i han, så møte med zumo var ikke noe problem. Men vi fortsatte vår runde rundt feltet, med schnauzer diltende etter. Ingen eier som ropte eller kom etter hunden. Følte ikke det var min plikt å gå tilbake med den. Men uansett så fulgte han oss nesten helt hjem. Og grunnen til at ha ikke ble helt med var så enkelt som at Zumo dreit, og dette fant schnauzeren utrolig spennende og han rullet seg i det!!!! Fysj og æsj. Jammen glad det ikke var meg som skulle ha den hunden i hus etterpå!!!
Ellers så har Zumo påbegynt en oppfeitingsdiett, med pro plan puppy laks og ris, hill's puppy boksmat og geitemelk! Jada, er fullstendig klar over at jeg ikke er vel bevart :-) Planen er nemlig å få på han ca 1,5 -2 kg til vi skal på verdensutstillinga. Hadde jo vært greit å vist seg fra sin beste siden når han skal opp mot eliten! hehe jjaja

1 kommentar:

evy sa...

Heisann, takk for tur idag, og Frodine er søt.
Zebra har gått ned for telling, deilig med rolig valp.
Koslig å høre fra deg igjen...
Vi sees imorra.