mandag 4. august 2008

Verdensutstillinga i Stockholm

Vel, den første uka i juli var vi på verdensutstillinga i Stockholm, det var en stor opplevelse med sinnsykt masse hunder og folk! Fikk sett de rasene som er forbudt i norge, men ble ikke videre imponert, trodde liksom de skulle vært barskere på ett vis.
Ellers så delte jeg og E et 4-sengs rom på en campingplass rett i nærheten av utstillingshallene, en kjempefin plass!
Zumo var selvfølgelig med fordi han skulle stilles på lørdagen, men zebra var på bootcamp hos ei hyggelig jente med en dalmiser fra før.
Vi dro hjemmefra natt til tirsdagen, og møtte en hel gjeng på harebakken kl 04 som vi skulle kjøre sammen med. Vi tok ferja sandefjord - strømstad, og deretter vei E et eller annet mot Stockholm. Vi hadde noen stopp underveis, både for vår del og for å lufte de 4-beinte. Vi var vel framme rundt 21 på kvelden der E og jeg skulle overnatte den første natta sammen med de andre, for vi hadde ikke rommet vårt før fra onsdagen. På kvelden grillet vi og noen sprettet champagne for å feire at vi endelig var kommet på verdensutstillinga som vi har snakket om i flere år!!
Det ble en tidlig kveld, alle var slitne etter den lange kjøreturen. Og en overtrøtt E klarte å være litt vel hardhendt med pumpa til luftmadrassen, så den spratt i to deler!! Heldigvis hadde teltmannen J en pumpe som fikset luft i madrassen hennes.
Neste morgen pakket E og jeg sakene våre og dro på leting etter vår campingplass. Takk gud for GPS (sånn ca 95 % av tiden). Vi kom velberget fram og pakket ut. Sent på kvelden tok vi en kjøretur for å finne utstillingsområdet, slik at vi hadde en viss ide om hvor lang tid det tok når vi skulle dit neste morgen. Gosj det var SVÆRT ja!! 3 store haller!
Vi dro tiidlig neste morgen for vi hadde hørt at det var vanskelig å få parkert der. Men Det var ikke noe problem noen av dagene syns vi.
Torsdagen fikk vi se St. Bernardstispa Bella i aksjon i ringen, gikk veldig greit og fikk en rød, som betyr very good.
Ellers så gikk vi rundt og kikket på noen av bodene de hadde der.
På fredagen var jeg så sliten etter lite søvn de siste nettene, at jeg ikke orket å stå opp kl 6 for å gå i hallene. Dessuten var det fint og varmt vær, så det ble en tur med zumo ned til et bryggeanlegg i steden for. Senere på dagen var vi på Globen shoppingsenter. Hadde trodd det var mye større, men det var det altså ikke. Fikk kjøpt meg noen fine skinnsandaler i det minste. og E fant noen hundebøker hun ikke hadde fra før. Vi kjøpte sikkert noe annet og men det husker jeg ikke :-)
På kvelden så fikk vi låne oss noen bøtter og zumo fikk en vask i bilvaskeanlegget! Ja, ikke de maskinene med børster da!! Bare en plass som var satt av til bilvask.
Var ikke mye happy over å bli spylt med kaldt vann nei! Men vi hadde håndklær med så han fikk varmen i seg igjen.
Lørdagen var det min og zumo sin tur til å stille. Whippetene var delt opp i to ringer, tisper i en ring og hanner i en annen. Merkelig nok så var jeg ikke nervøs en plass!! Det gikk ganske greit i ringen med oss, sett bort fra at han trakk seg for dommeren på bordet. Dommeren var så hyggelig at han sa at hvis zumo syns det var bedre å bli undersøkt på bakken, så var det bare å sette han ned. Og da gikk det greit. Han løp forsåvidt greit og stod ganske bra, så når vi fikk rød sløyfe som betyr very good, så var vi veldig fornøyd! Han fikk på kritikken at han var a bit too happy in the ring!! Var vel løpinga han tenkte på da skrev det, for han var litt hoppete et par ganger. Jaja, alt i alt, absolutt veldig fornøyd.
Vi fikk også sett Zumo's pappa, Adagio Love Supreme (Robbie), men jeg syns ikke zumo er veldig lik sin far da... Ellers så så vi en sort og hvit whippet - nydelig - amerikansk. Og en grå og hvit whippet tispe, også amerikansk. Pene ja.
Søndagen dro E litt tidligere enn meg, ho fikk sitte på med ei i nabobygget som skulle stille dalmis. Så den dagen var ho temmelig opptatt med prikkedyra :-) Jeg fikk shoppet litt ymse, og ikke minst sett Thai Ridgeback Dog. Gud for en nydelig rase!!! Har lest og sett bilder av den i bøker og på nett, men aldri sett og tatt på den i levende livet før. Jeg ble helt forelsket. Stod og pratet med ei som drev oppdrett av rasen, og hadde en fantastisk fin rød hanne! Jeg ble skikklig imponert av hva hun drev på med med TRD'en. Agility, lydighet, redningsarbeidtrening, freestyle og selvfølgelig utstilling. Siden det er en urhund så hadde jeg sett for meg, og delvis lest, at de ikke var så trenbare. Men denne dama sa de var en drøm og trene, ikke noe problem i det hele tatt. Eneste ho sa som man måtte være veldig obs på når man fikk en TRD valp i hus, var å sosialiasere den MASSE både med andre hunder og mennesker. Hvis man var flink i starten så ble det sjelden noe problem etterpå.
Etter TRD'en så møtte jeg E og vi gikk litt rundt og kikket litt. Etterhvert fant vi ut at vi tok en tur til "hytta" vår før vi dro tilbake for å se BIS-showet. Men når vi hadde kommet til hytta, så fikk vi melding fra K og J om at det var kul umulig å få sitteplass til showet, så vi droppet det. K og J kom etterhvert bort til oss for de skulle sove hos oss til mandagen, for vi skulle kjøre hjem sammen. Når de kom var kjempesultne og vi gikk og spiste ekte thaimat på camping restauranten. Kjempegod mat der. E og jeg spiste der på onsdagen og.
Etterpå var det en god dusj med påfølgende badstu - deilig. Det ble en forholdvis tidlig kveld, for vi skulle dra ganske tidlig på mandagen, men det hindret ikke oss i skravle og le der vi lå høyden i køyesengene. Jeg me J over meg og E med K over seg! Men tilslutt så kom ole lukkøye snikende og vips så var vi vekke!
Må legge til at zumo gikk ned nesten en kilo på den uka vi var borte, han eide virkelig ikke matlyst i det hele tatt, og han ble veldig psykisk sliten av å gå rundt i hallene. Men så fikk han jo sove under dyna mi hver kveld da, så han klaget ikke sååå fælt :-)
Mandagen pakket vi inn i bilene og kjørte avsted. K og J kjørte først, og E og jeg hakk i hæl. Vi hadde et par småstopp før vi kom til strømstad. K og J hadde en liten stopp hos oppdretter til aurora, mens jeg og E kjørte til en butikk i strømstad for å handle litt. Vel ,litt og litt, det var vel å underdrive. Det ble en veeeldig full handlevogn!! Og med litt ommøblering så ble det plass til alt i bilen og!! K og J kom etterhvert de og, også de fikk handlet litt. Når vi var klare til å dra, så bar det mot moss. For vi fant ut at det greieste var å ta horten moss ferja hjem. Vi kom nesten med den ferja som lå inne da vi kom, bare 2 biler foran oss!! Jaja, vi brukte tiden til å prate og la hundene leke og lufte seg litt. Ferjeturen gikk greit, vi fikk sitte i et ytterst lite, småekkelt hunderom siden vi hadde med oss de 4 beinte. Vel over på den andre siden var det strake veien for å hente Zebra, vi knotet litt med veien, men tilslutt kom vi fram. Kjempefin plass! Zumo fikk komme ut og løpe litt, noe som han satte stor pris på. Etter litt prating så var det inn i bilen igjen, og nesten strake veien hjem, bare avbrutt av et pølsestopp ved telemarksporten.
Jeg var vel hjemme i 23 tiden på mandagskvelden og vi hadde dratt fra stockholm rundt 7:30 - 8. Gosj, kjente kroppen var utslitt da ja.

2 kommentarer:

Anonym sa...

knallbra reisebrev....

monika sa...

takk takk kjære, bare en liten mnd forsinket, men pytt...